Lektion : Påverka din kommun

Sponsor: Majblommans Riksförbund
Datum: 28 februari
Ämnen: Ma/No/Teknik, Matematik, SV/SO, Samhällskunskap, Svenska, Övrigt, Värdegrund
År: Grundskola år 3–6
Lektionstyp: Diskussionsfrågor, Grupparbete, Interaktiva övningar, Muntliga övningar, Opinionsbildning, Intervjuteknik, Journalistik, Redovisning, Reflektioner, Research, Samtal/diskussioner, Temaarbete, Tävling, Övrigt

Beskrivning

Denna lektion lär eleverna hur man opinionsbildar för barns rättigheter på skolloven. Lektionen är också en tävling som hela klassen kan vinna tillsammans. Materialet är framtaget i samarbete med läromedelsförfattare, och har tydlig läroplanskoppling. (övning 5)

I skolan har alla elever en stabil struktur med trygga vuxna, mat, och pedagogik. Men för några barn ändras livsvillkoren på skolloven, och klyftorna blir tydliga. Då är det viktigt att kommunen tar ansvar.

Här jobbar vi med svenska, samhällskunskap och enkel statistik/tillämpad matematik. Utgångspunkt är rapporten ”Den besvärliga skollovsmatchen: 16 veckor vs 5 veckor”.

På yotubekanalen MajTV finns exempel på vad lektionen kan resultera i: barns intervjuer med tunga politiker. (övning 1.2)

Lektionen ger eleverna möjlighet att berätta om sina drömmar inför sommarlovet, och samtidigt lära sig om barns rättigheter. Kommunen har ansvar för barns skollov. (övning 4 i elevhäftet)

Dessutom innehåller lektionen en tävling som hela klassen har glädje av. För att delta gäller det att ta reda på vad som gäller enligt skollagen, och hur det ser ut i hemkommunen. (övning 1.4)

Elevernas slutsatser ges formen av insändare, debattartiklar eller medborgarförslag, och skickas direkt till Majblommans Riksförbund. Alla bidrag belönas med ett fint diplom. En specialinbjuden jury korar en vinnare som vinner en upplevelse för hela klassen.


    

Ladda ner lektionsfil

Medlemmar kan ladda ner alla lektioner, rekommendera lektioner till andra medlemmar och diskutera dem på forumet.