95

Lektion : Ett temaarbete om mark och vatten

Författare: Peter Dahlberg
Datum: 9 november 2010
Ämnen: Ma/No/Teknik, Kemi, NO, SV/SO, Historia, Samhällskunskap
År: Grundskola år F–3
Lektionstyp: Temaarbete

Beskrivning

Detta är en lärarhandledning för lärare som arbetar i åk F-3. Denna lärarhandledning är ett resultat av ett grupparbete som genomförts av åtta lärarstudenter från Linköpings universitet, Campus Norrköping med en naturvetenskaplig inriktning.

Temaarbetet om mark och vatten syftar till att barnen/eleverna ska få kunskap om vattnets och markens betydelse och roll i vår vardag. Vad det finns för vatten- och markresurser, hur använder vi dem, samt vad får användandet för konsekvenser? Handledningen är uppbyggd strukturerad med en "barndel" och en "lärardel", där fakta presenteras på olika nivåer. Lärardelen är anpassad som en fördjupning till läraren om han/hon vill utveckla ett vidare arbete.

I arbetet med mark och vatten får vi följa figuren Valle Vattendroppe genom vattnets och markens betydelse för vårt svenska samhälle.

Av studenter på Linköpings universitet, Lärarprogrammet, Campus Norrköping

//Peter Dahlberg, Emelie Eriksson, Therese Holmberg, Tobias Jarl, Malin Karlsson, Andreas Kring Mårtensson, Maria Ruukel, Hanna Wincent


Medlemmar kan ladda ner alla lektioner, rekommendera lektioner till andra medlemmar och diskutera dem på forumet.